Undervisningsoppleg "Animert i 100 år"



Animert i 100 år
Filmen som jeg valgte å presentere til dette undervisningsopplegget er Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa. Denne filmen er en oppfølger til klassikeren Flåklypa Grand Prix som mange kjenner godt og som de fleste har sett eller har kjennskap til. Solan og Ludvig- Jul i Flåklypa er en norsk animasjonsfilm som kom på norske kinoer i julen 2013. Det er en Stop- motion dukkefilm regissert av Rasmus A. Sivertsen. Filmen er basert på boken Ludvigs Jul av Harald Sommerin Simonnæs som har skrevet den basert på figurene fra Kjell Aukrust sitt univers.
Jeg velger å jobbe med kompetansemål for 8 trinn Med kompetansemål fra Visuell kommunikasjon som sier: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill.
Som en innledning for denne timen hvor vi skal jobbe med animasjon viser jeg elevene traileren fra denne filmen. Vi prater i diskuterer i klassen hva de synes om filmen.
Jeg har på forhånd laget en presentasjon for elevene hvor jeg forteller litt om denne filmen som er en animasjonsfilm av typen stop- motion dukkefilm. Jeg prater litt om Ivo Caprino som lagde de første Flåklypa filmene som er basert på de kjente figurene til Kjell Aukrust. Dette er den fjerde filmen som er basert på disse herlige figurene til Kjell Aukrust. Jeg spør elevene underveis om de faktisk vet hvordan denne filmen er laget. Siden mye av nyere filmer er data animert. Vi prater litt om hvordan de som lager denne filmen jobber og her har jeg noen faktaopplysninger om hvor mye jobb og hvor lang tid det tar å lage en slik film. Å lage en slik film på «gamle måten» altså stop motion film er så tidkrevende at en animatør kun kan lage 4 skunder om dagen, med fem sett si sving om dagen klarte animatørene å lage maksimalt 100 sekunder i uken. Hele filmen tok 2 år å ferdigstille. Slike faktaopplysninger forteller elevene hvor tidkrevende det er å lage en stop- motion film.
Vi diskuterer så hvordan man kan lage dukkene til en slik film og her viser jeg de et klipp hvordan dukkene til denne filmen ble laget:
Elevene får en oppgave der de skal diskutere grupper hva slags visuelle virkemidler det er brukt i denne filmen. Tilslutt diskuterer hele klassen hva de ulike gruppene har kommet fram til.
Disse to timene skal være en innledning til en større oppgave der elvene skal få prøve seg i å lage animasjonsfilm. Her kan elevene være med å diskutere hvordan oppgaven skal være og hva slags tema den skal ha. Som Prosessor i Liv Merete Nielsen (Fagdidaktikk for kunst og håndverk 2009) skriver at elevene bør trekkes inn i planleggingsarbeidet der det der det er relevant. Motivasjonen for en oppgave er avgjørende for elevenes engasjement.
Kilder:

Trailer til filmen:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.