Et didaktisk innlegg
om blogg
En blogg er
en form for personlig logg som publiseres på Worls Wide Web. Blogger varierer i
uttrykk, design og tiltenkt målgruppe. Opprinnelig var blogger en måte for
nettbrukere å samle linker som de ønsket å dele med andre brukere på; etter
hvert begynte brukerne også å kommentere sine egne (og andres) linker. (Det store norske leksikon. http://snl.no/blogg)
I dag blir
blogger brukt for å dele livsstil, matoppskrifter, hobbyaktiviterer osv, Med
målgrupper fra de enkleste og mest private betraktninger til seriøse
publikasjoner.
Man kan
bruke bloggen som en lærings ressurs i kunst og håndverksfag, og de fleste
andre fag. Elevene kan ha egne blogger der de deler bilder av ulike produkter
de har laget i kunst og håndverk. En av de grunnleggende ferdighetene er å kunne bruke digitale verktøy. 1 amanuensis Liv Merete Nilsen skriver i sin bok: Elevene
arbeider med digitale presentasjoner, digitale kameraer, skanning og
bildebehandlingsprogrammer som nå er en naturlig del av Kunst og
håndverksfaget. Ikt har åpnet opp for økt visuell kommunikasjon på nettet og
ved å formidle det de har laget videre på en blogg. ( Liv Merete Nilsen, Fagdidaktikk for kunst og håndverk 2009)
Noe jeg mener vil gjøre faget mer spennedene og interessant for de fleste elever.
Elevene kan jobbe sammen med bloggen eller de kan ha sin egen blogg. De kan
selv velge om de vil ha bloggen for en lukket gruppe eller om de vil dele den
på nettet.1. amanuensis Hildegunn Otnes skriver i sin bok: Fordelen med blogg er at det er et brukervennlig multifunksjonelt
tekstverktøy som er et viktig supplement til skolen lærings plattform. Fordelen
med en blogg er rask publisering og rask responsgivning. ( Hildegunn Otnes, Å være digital i alle fag 2009) Oppmuntrende
kommentarer fra lærere og medelever kan vil inspirere til flere innlegg og
bilder av produktene som de har laget. Her kan man også jobbe tverrfaglig med
andre fag som norsk som et eksempel, der eleven må skrive litt lengere og
forklarende tekster til de ulike aktivitetene som de har jobbet med i Kunst og
håndverk.
Ved at eleven
fysisk kan lage en header i valgfritt materiale som de deretter fotograferer og
behandler videre i et bildebehandling program når de noen av målene i KL06 både
under visuell kommunikasjon og design. Som et eksempel under visuell kommunikasjon som sier målet for
opplæringen er at eleven skal bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med
bilder ut fra egne interesser, i dette tilfellet lage en header til bloggen
sin. Og bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram. Elvene må også
designe resten av siden sin slik at fanger betrakteren visuelt og dermed virker
mer interessant for leseren.
Før elevene
setter i gang med bloggingen er det viktig å lære seg nettvett. Det er nødvendig
å diskutere høflighetsregler og personvern. Dette bør være et tema i skolen
uavhengig om de skal lage blogg eller ikke.
Enten det gjelder internett bruk i skoletiden eller på fritiden. Skal
elevene publisere arbeid på nettet, reflektere i blogger og så videre, er det
viktig at læreren legger omhyggelig til rette for dette. . ( Hildegunn Otnes, Å være digital i
alle fag 2009)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.